fredag 16. oktober 2009

Den ukjente delen av stua

Noen har kanskje lurt på hvorfor jeg alltid tar bilde av stua fra den samme vinkelen, og dette er grunnen:

Bak toseteren står nemlig et stort, stygt, gammelt og slitt skrivebord i lakkert furu. Eller, det vil si, det er ikke mye lakk igjen på bordplaten. Dette prosjektet er en av grunnene til at det har blitt litt lite blogging de siste dagene. Holder på å male to hyller til kjøkkenet også. Resultatet kommer! Har ett strøk igjen, og hva slags farge det blir, er kanskje ikke så vanskelig å gjette?

tirsdag 13. oktober 2009

Interessant med hvitt


Tipset om at boken At home with white av Atlanta Bartlett og Karena Callen kan kjøpes hos The bookdepository, fant jeg på bloggen Katrines interiør. Nettbutikken selger boken til rundt hundrelappen, og har gratis frakt! Husk at du kan importere bøker til Norge uten å betale toll. Og dollaren er rekordlav for tiden, så netthandel fra USA lønner seg om dagen.



Ta gjerne en titt på Atlanta Bartletts hjemmeside. Bildene er fra nettbutikken hennes, Pale and interesting. Der inne er det masse gratis inspirasjon og vakre fotografier. Atlanta og mannen Dave, som hun driver butikken med, er inspirert av det funksjonelle, vakre og originale. Filosofioen deres handler om å mikse gammelt og nytt, røft og glatt og feminine og nyttige ting.

Hundre følgere


Nå har bloggen min over hundre følgere, og det synes jeg er kjempemoro! Så stas at dere kommer på besøk til meg :) Dette må såklart feires, så en gave skal loddes ut i nærmeste fremtid, kanskje når telleren bikker 50.000 besøkende? Mens vi venter på det, kan dere jo ta en titt på mammas blogg. Der ligger det bilder fra hytta vi har i hagen. Ps! Har lagt inn bloggen min på Blogglisten, den finner du her.

søndag 11. oktober 2009

Inspirasjon: White living



Har akkurat oppdaget en tysk nettbutikk som hadde vakre bilder på hjemmesiden sin. White living- vintage homestyles heter den. Ta en titt! Stilen ligner på Butik Sophie og Vintage by Nina.

fredag 9. oktober 2009

Lekfull nostalgi

Jeg anbefaler at du klikker deg inn på Lekfull nostalgi på Sköna hem sine hjemmesider. Der finner du en nydelig reportasje av Charlotte Pettersson og Pernilla Hed. I tillegg til å være et magasin, er Sköna hem veldig gode på nett, og du kan finne masse inspirasjon- spesielt i disse loppistider.

"Med antikviteter och vintagefynd blir inredningen unik"
Charlotte Pettersson, Sköna hem

torsdag 8. oktober 2009

Rosa roser for kreftsaken

Jorid med bloggen Noe på hjertet har startet en innsamling på nettet til inntekt for brystkreftsaken. Hun skriver: Jeg har startet min egen nettinnsamling for Rosa sløyfe og jeg håper at du vil støtte den. 1 av 11 kvinner vil utvikle brystkreft i løpet av livet. Utsiktene til å bli frisk er gode, to av tre kvinner som får brystkreft blir friske igjen. Du kan bidra til dette ved å støtte min innsamling. Jeg har et mål på 10 000,-. Er du med?

I skrivende stund er det kommet inn 2900 kroner. Jeg har gitt, og vil du også bidra, klikk deg inn HER. Apropos rosa! Jeg fant rosevann til bare tjue kroner i den store fruktbutikken på Grønland her om dagen.


Rosegelé
  • 125 g roseblomster
  • 500 g sukker
  • 1/2 liter eplejuice
Plukk av rosebladene og ta bort det hvite nedentil. Hell kokende vann over rosebladene. Avkjøl. Legg bladene på et håndkle så de får renne av. Kok opp eplejuicen med sukkeret, tilsett rosebladene (spar noen for dekorasjon i geleglassene). Kok til du kan gjøre geléprøven (en dråpe stivner i kaldt vann). Skumme av noe. Helles på geléglass sammen med noen roseblader. Om geleen ikke vil stivne, tilsetter du litt Certo.

Rosesukker
  • 50 g tørkede roseblader
  • 150 g sukker
  • vaniljesukker
Kjør roseblader, sukker og vaniljesukker i en mikser til sukkeret blir finmalt. Hell i et glass med tett lokk. Rosesukker er godt å strø på bakverk, vafler og kaker.

Oppskriftene er hentet fra Catweb. Rosesorbet og -sirup høres også herlig ut. Noen som har prøvd oppskrifter med rose i? Ps! Bildet er av en av rosene jeg fikk av Geir Arne for litt siden :)

tirsdag 6. oktober 2009

Høstvær


(Foto: Sköna Hem)

I dag er det kaldt og veldig vått i Oslo, så jeg har gått til innkjøp av tre svenske interiørblader fra Narvesen (fortsatt 25% avslag på utenlandske magasiner). Hele kvelden skal gå med til å få inspirasjon!

fredag 2. oktober 2009

Snart overraskelse


Nå skal jeg fotografere noe spennende, har nemlig tenkt til å gjøre litt stas på alle som leser og følger bloggen min (det nærmer seg hundre følgere!). Mer om det kommer senere. Imens kan dere jo ta en titt på tre av karaflene mine :) Ha en fantastisk helg!