torsdag 9. oktober 2008

La det skinne!

Lysestaken til venstre kostet meg ni kroner på Fretex. Lysestaken til høyre kjøpte jeg på loppemarked i fjor. Med litt sølvpuss blir det blankt. Jeg har brukt sølvkrem. Siden jeg jobber i gullsmed-butikk, kan jeg komme med noen tips til pussing:

Krem/paste: Kommer i boks med svamp. Passer til fat, lysestaker og liknende i sølv eller sølvplett som er blitt veldig stygt (anløpt som det heter). Fukt svampen og gni på litt krem fra boksen. Puss så gjenstanden med svampen, skyll av og tørk med tørkerull. Du kan også bruke en gammel tannbørste inni kroker og kriker. Gå gjerne over med en sølvklut til slutt for et ekstra blankt resultat. Krem finnes også tilpasset messing og lignende.

Flytende: Kommer i en boks med kurv i. Legg smykker, armbånd, ringer, bunadsølv eller annet smått oppi kurven og senk den ned i væsken. La ligge i ca 15 sekunder, ta opp, skyll av og tørk med papir eller lignende. Eventuelt en smykkeklut. Finnes til gull, sølv og perler. Putt ikke gull i væske som passer til sølv eller motsatt. Da kan smykkene bli ødelagt. Perle-rensen kan brukes til perler, uekte edelstener og bijouteri (uekte smykker).

Pusseklut: Klut som er innsatt med rensestoffer. Brukes tørr. Passer til bestikk og andre sølvting det ikke er for mye krimskrams på. Rask og effektiv metode som passer hvis sølvet ikke er for stygt. Da anbefaler jeg kremen.

Engangsservietter: Passer til gull, sølv og bijouteri. Fåes i eske med en del servietter i. Kan brukes alene eller etter andre metoder for et ekstra blankt resultat. Enkelt, og du unngår søl.

Oppbevar gjerne bestikk, smykker og lignende i plastposer spesielt beregnet på dette, da blir det ikke så fort anløpt.

Lykke til!

Ingen kommentarer: