onsdag 9. september 2009

Sølvplett på spisebordet

På spisestuebordet står det nå et gammelt brett med litt vakre bruksgjenstander på. Tips! På eBay finnes mange salt-og pepperbøsser i samme stil. Prøv å søke på empire shakers.

tirsdag 8. september 2009

Stines stil

Emmeline har utfordret interiørbloggere til å fortelle litt om stilen og typiske ting som blir bloggifisert på de forskjellige bloggene. Av de fire kategoriene hun nevner, må jeg nok plassere meg selv blant Jeanne d'Arc jentene (fransk landstil).

STILEN MIN: Vintage chic
FARGER: Lyse basisfarger, eggehvitt og lys grå, noe svart
MØBLER: Møbler fra slutten av 1800-tallet, gråmalt, hvite Ektorper
TEKSTILER: Hvite, gjerne med monogram og mellomverk


TOPP TI-BLOGGERTING:
1. Stua; rommet i leiligheten som er mest stylet og oftest ryddig
2. Gamle kabinettfotografier og franske/ nostalgiske kort
3. Tallerkenhylle med kremfarget servise
4. Inspirasjon, gjerne fra nettbutikker, interiørstylister eller andre bloggere
5. Sølvplett; saltbøsser, champagnekjøler, sausenebb eller bestikk
6. Laken med monogram; som duk eller på senga...
7. Nettkjøp; ofte fra eBay
8. Urskive; passer overalt, sniker seg ofte med på stilleben
9. Bord; 1880-stil, med kuleben, alltid et maleprosjekt på gang
10. Ting jeg ønsker meg; fil de fer-bordskåner og VIPP-bøtte, for å nevne noe

mandag 7. september 2009

Award

M by M, Susanne, Martine og Kathleen med bloggen Inferno har sendt meg en kjempekoselig award for en liten stund siden. Tusen, tusen takk dere trivelige jenter! Med awarden følger en utfordring, og den tar jeg såklart!

TI OPPLYSNINGER OM MEG:

1. Har sarpedialekt, men nå bor jeg i Oslo.
2. Interiørfanatiker. Tenker på markeder, bruktmøbler og loppiser veldig mye. Alt for mye, kanskje.
3. Elsker å lage mat. God på hjemmelaget karamellpudding, fårikål og tapas. Blant annet.
4. Måler 181 cm- og det uten hæler!
5. Jeg har ikke førerkort.
6. Hater å vaske opp, skrelle poteter og rive ost. Heldigvis har jeg samboer.
7. Er utdannet journalist, men studerer nå kunst og design.
8. Liker å fotografere, og ønsker meg vidvinkellinse.
9. Drømmer om å bo i en liten, staselig og gammel herregård, helst i nærheten av en by.
10. Og så synes samboeren min at jeg må få med at jeg er veldig snill. Jeg kan i alle fall love at jeg prøver :)

En dag skal jeg også ta meg tid og gå gjennom kommentarene og lage et innlegg med ting og tang som folk lurer på. Noe du har fundert på? Bare spør!

søndag 6. september 2009

Stuens stolthet

Jeg er en smule i ekstase for å vise dere hva som endelig har kommet opp i rosetten i stuen vår! Min hendige elektriske(!) nestensvoger Frank har hjulpet oss med å få opp den gamle lysekronen som har ligget på vent en stund. For en gangs skyld var jeg glad for at sola gikk ned. Som dere alle husker, var rislampa (=sol) fra IKEA ikke spesielt dekorativ, og altfor stor. Mimre med dette bildet. Hva synes dere? Bedre nå, ja?

fredag 4. september 2009

Knaggfint og svar på spørsmål

Veggene på kjøkkenet i leiligheten er ikke særlig fine, og fargen er en slags lys aprikos. Så den siste tiden har jeg vært på utkikk etter noe dekorativt og nyttig å gjemme den bort litt med. Løsningen ble en knaggrekke kjøpt hos Kastanjen blomster i Sarpsborg. Det er en veldig trivelig blomsterbutikk som har rustikke oppsatser som spesialitet, i ekte dansk-fransk stil. På knaggene henger gamle opptørkshåndklær med monogram.
Flere har spurt om hvor jeg har kjøpt putene til spisestuestolene. Mamma har sydd trekkene til meg, og hun selger gamle stoler som hun pusser opp og trekker om med linstoff eller denne typen av gamle laken. For å se bloggen hennes, klikk på denne linken. Hun er å treffe i Gamlebyen i morgen.

torsdag 3. september 2009

Måling- på den gamle måten

Å måle opp 1 kg, 1/4 liter eller 1/2 liter går nå som smurt! Målekannene er nok fullt brukelige, men foreløpig står de til pynt oppå kjøkkenskapene. Koselig med slike bruksgjenstander synes jeg :)

tirsdag 1. september 2009

Gamle klokker

Jeg har en forkjærlighet for gamle klokker, og denne har jeg arvet etter farmor. Elsker de gammeldagse tallene og patinaen! Den gamle vekkerklokka som jeg også er glad i, har jeg vist dere i et tidligere innlegg.

PS: Utfordringer, awarder og svar på spørsmål kommer!

mandag 31. august 2009

Carte postale

Jeg samler på mange gamle ting, og postkort i svart/hvitt eller sepia er noe av det jeg ser etter når jeg tråler bruktbutikker etter ting å pynte leiligheten med. Disse to er franske. Det til venstre er fra nettbutikken Wallas Verden, det til høyre er kjøpt i en kortbutikk.