torsdag 8. oktober 2009

Rosa roser for kreftsaken

Jorid med bloggen Noe på hjertet har startet en innsamling på nettet til inntekt for brystkreftsaken. Hun skriver: Jeg har startet min egen nettinnsamling for Rosa sløyfe og jeg håper at du vil støtte den. 1 av 11 kvinner vil utvikle brystkreft i løpet av livet. Utsiktene til å bli frisk er gode, to av tre kvinner som får brystkreft blir friske igjen. Du kan bidra til dette ved å støtte min innsamling. Jeg har et mål på 10 000,-. Er du med?

I skrivende stund er det kommet inn 2900 kroner. Jeg har gitt, og vil du også bidra, klikk deg inn HER. Apropos rosa! Jeg fant rosevann til bare tjue kroner i den store fruktbutikken på Grønland her om dagen.


Rosegelé
  • 125 g roseblomster
  • 500 g sukker
  • 1/2 liter eplejuice
Plukk av rosebladene og ta bort det hvite nedentil. Hell kokende vann over rosebladene. Avkjøl. Legg bladene på et håndkle så de får renne av. Kok opp eplejuicen med sukkeret, tilsett rosebladene (spar noen for dekorasjon i geleglassene). Kok til du kan gjøre geléprøven (en dråpe stivner i kaldt vann). Skumme av noe. Helles på geléglass sammen med noen roseblader. Om geleen ikke vil stivne, tilsetter du litt Certo.

Rosesukker
  • 50 g tørkede roseblader
  • 150 g sukker
  • vaniljesukker
Kjør roseblader, sukker og vaniljesukker i en mikser til sukkeret blir finmalt. Hell i et glass med tett lokk. Rosesukker er godt å strø på bakverk, vafler og kaker.

Oppskriftene er hentet fra Catweb. Rosesorbet og -sirup høres også herlig ut. Noen som har prøvd oppskrifter med rose i? Ps! Bildet er av en av rosene jeg fikk av Geir Arne for litt siden :)

4 kommentarer:

Margrethes hus og hage sa...

Så fint innlegg! fint med fokus på aksjonen.

Hilsen Margrethe

Jorid + NOE Blog sa...

Hei :-D
Tusen takk for at du ønsket å skrive om innsamlingen :-) Håper flere også er med på det! Ikke verst å nesten ha 3000kr heller syns jeg!

Ha en fin kveld videre!
Klem Jorid

Kjeruben sa...

For eit herlig innlegg! Så flott å bruke dette fora til å hjelpe andre :D

Hege sa...

Kreftsaken er viktig! Så det er bra vi blir minnet litt på den innimellom!
Du hadde en veldig koselig blogg, så jeg legger meg til som følger, håper det går greit ;)
Ha en fortsatt fin dag!
Klem Hege