tirsdag 13. juli 2010

Fotoutstyr: reflektor/ photo equipment: reflector

Fotografering er en hobby jeg er veldig glad i, og nå har jeg har kjøpt meg en 5-i-1-reflektor som jeg skal bruke til fotografering av både interiører og portretter. En reflektor er et rimelig og virkningsfullt hjelpemiddel også for amatørfotografer, og den hjelper til med lyssettingen i bilder. Min runde reflektor er 80 cm i diameter og har fem forskjellige farger.
Gull gir en myk og varm tone i portretter. Sølv gir en kald tone, en lys effekt og skarpere kontraster. Svart absorber uønsket lys. Den hvite gir en myk og naturlig effekt og sørger for å redusere skygge. Den gjennomskinnelige siden gjør lyset mykere og reduserer lys- og skyggekontrast. Ypperlig til utendørsportretter eller når mykere lys er nødvendig.

9 kommentarer:

Kristins Hus sa...

Denne har jeg også!
Men har brukt den veldig lite...
ha en fin dag videre
K

by BeaTell sa...

Hei. Denne fikk akkurat min foto-interesserte svoger i bursdagsgave. Jeg lurte på om jeg skulle ønske meg den jeg også. Bare lurte på prisen jeg?

by Siv sa...

Oi, settes herved på ønskelisten min :)
Utrolig koselig blogg du har, mange flotte bilder!!!
Ha en strålende flott kveld
*Siv*

Photo-Me-Life sa...

Jeg lurer også på prisen. Har lekt med tanken sjøl, hadde vært artig å hatt en slik.

Stine sa...

Denne er fra eBay, så prisen der går på auksjon. Som regel kan man få den for en hundrelapp eller to. De har de også i fotobutikker, koster nok ikke så alt for mye der heller. Jeg har bare sett en og en farge i Norge. Men det finnes sikkert slike med tre eller fem farger å få tak i her og, vil jeg tro!

Stine

Bettum Villa sa...

Sånn har jeg også ønsket meg en stund. Det blir vel til høsten ;)

Klem Madelén

n i n a s hjem sa...

Oioi, slettes ikke dum den der :)
Hvor stor er den???

Hva søkte du på e-bay for å finne frem til den?

Nina

Stine sa...

Det er bare å søke på reflector :)

Som mine dager er sa...

Ja en slik står høyt på min ønskeliste også. Jeg har jeg sett hvilken forskjell det er på bildene med og uten bruk av reflektorer ;-)

Lykke til videre med fotograferingen.

Marit